Maar wat als het effect van de campagne groot is? Het negatieve effect?
- Associaties sturen ons gedrag.
- Sommige associaties hebben een negatief effect op ons gedrag.
- Vooral als mensen de kans niet hebben om na te denken.
Vanmorgen stond ik voor het eerst oog in oog met bovenstaande treinbegeleidster. Een medewerkster van de NMBS die tijdens haar werk het slachtoffer was van geweld. Zou deze impactvolle campagne het geweld tegen treinbegeleiders effectief verminderen?
Ik vreesde tijdens het bekijken van de affiche het tegenovergestelde. Waarom? Stel nu dat je dagelijks de trein neemt. Dagelijks zie je de treinbegeleider en de agressie op verschillende affiches. Daardoor worden deze twee concepten onbewust aan elkaar gekoppeld in jouw hersenen.
Even later in de trein komt de treinbegeleider langs. Het concept 'treinbegeleider' wordt getriggerd. Het andere concept in het netwerk, agressie, activeert ook. En op dit moment kan het fout lopen want associaties sturen ons gedrag.
Dit gebeurt vooral als mensen geen ruimte hebben om rustig na te denken, als ze bang zijn, zich bedreigd voelen, onder tijdsdruk staan,... als ze gedronken hebben of onder invloed van drugs zijn. Treinbegeleider + agressie + dit laatste? Ik hoop zo dat ik ernaast zit.
Bronnen
- Dotsch, Ron & Wigboldus, Daniel. (2008). Virtual Prejudice. Journal of Experimental Social Psychology. 44. 1194-1198.
- Correll, Joshua & Park, Bernadette & Judd, Charles & Wittenbrink, Bernd. (2003). The Police Officer's Dilemma: Using Ethnicity to Disambiguate Potentially Threatening Individuals. Journal of personality and social psychology. 83. 1314-29.