Een leerdoeloriëntatie stimuleren 

11-10-2023
  • Niet iedereen is even gemotiveerd om te leren
  • Mensen die gemotiveerd zijn om te leren, hebben een leerdoeloriëntatie
  • Je kan de leerdoeloriëntatie stimuleren 

Wat is een leerdoeloriëntatie?

Het concept leerdoeloriëntatie wordt gebruikt om de intrinsieke motivatie om te leren van iemand weer te geven. 

De mate waarin iemand een leerdoeloriëntatie heeft, geeft weer hoe gemotiveerd een persoon is om de werkomgeving te begrijpen en de eigen competenties te verbeteren.

De motivatie om te leren

Welk gedrag vertoont iemand met een leerdoeloriëntatie?

Personen met een leerdoeloriëntatie 

  • willen nieuwe competenties ontwikkelen
  • oefenen die competenties bewust in
  • vragen feedback om uit te leren
  • willen de verworven competenties continu verbeteren
  • zoeken daarvoor nieuwe situaties bewust op
  • pakken complexe en nieuwe opdrachten aan om bij te leren.


Wat betekent dat voor je organisatie?

Het is goed om je te realiseren dat de leerdoeloriëntatie van diverse medewerkers erg verschillend kan zijn en dat je daarvoor best aandacht hebt als je competenties aanleert.


Je kan een leerdoeloriëntatie stimuleren


Hoe stimuleer je een leerdoeloriëntatie?

Je kan verschillende dingen doen om de leerdoeloriëntatie te vergroten. Je kan de medewerkers informatie geven over 

  • de potentiële voordelen van een leerdoeloriëntatie 
  • het belang van een leercultuur.

Ook kan je de lerende tijdens leeractiviteiten uitleggen

  • wat de doelen ervan zijn
  • dat het de bedoeling is om de competenties te leren, te begrijpen en te beheersen
  • dat fouten leermogelijkheden zijn.


Bronnen

Aryee, S., & Chu, C.W. (2012). Antecedents and Outcomes of Challenging Job Experiences: A Social Cognitive Perspective. Human Performance, 25, 215-234.

Cellar, D.F., Stuhlmacher, A.F., Young, S.K., Fisher, D.M., Adair, C.K., Haynes, S.M., Twichell, E.A., Arnold, K.A., Royer, K.P., Denning, B.L., & Riester, D. (2011). Trait Goal Orientation, Self-Regulation, and Performance: A Meta-Analysis. Journal of Business and Psychology, 26, 467-483.